ABC kariery
Jak napisać zwycięskie CV?
Zwycięskie CV – najskuteczniejsze narzędzie marketingu
- Krok Pierwszy. Zbierz informacje o sobie.
Poszukiwanie pracy jest zadaniem, które wymaga realizacji w sposób przemyślany.
Aby ruszyć z miejsca na początek należy zgromadzić wiedzę o sobie:
- zbierz wszystkie swoje świadectwa, certyfikaty, dyplomy, są one źródłem wiedzy o naszych posiadanych kwalifikacjach zawodowych (kompetencje twarde, wymagane do wykonywania poszczególnych zadań). Odszukaj posiadane świadectwa pracy, referencje, opinie.
- na kartce papieru wypisz swoje wszystkie dotychczasowe zajęcia i prace zawodowe
(staże, praktyki, prace wakacyjne, sezonowe, wolontariat itp.) przypomnij sobie kiedy to było i jaki miałeś zakres wykonywanych w tych miejscach pracy zadań i obowiązków.
- Wykonaj bilans swoich kompetencji (autoanaliza). Bilans Kompetencji to proces służący zidentyfikowaniu i przeanalizowaniu umiejętności, kompetencji społecznych oraz inteligencji emocjonalnej. To próba oceny umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy technicznej z kompetencjami miękkimi wraz z określeniem poziomu jej uzdolnień i motywacji. Określ czym dysponujesz? Jakie masz:
- swoje kluczowe umiejętności,
- mocne strony i cechy charakteru (osobowości) potrzebne na potencjalnym stanowisku pracy.
- zastanów się co lubisz robić w wolnym czasie i jakie są twoje zainteresowania?
- Pomyśl co udało ci się do tej pory osiągnąć?
- Jakie masz sukcesy zawodowe?
- Może brałeś/aś czynny udział w ciekawych przedsięwzięciach? (uczestnik/czka kół naukowych, założyciel/ka, prezes/ka stowarzyszenia, laureat/ka nagrody, zwycięzca/czyni konkursu, pomysłodawca/czyni ciekawych inicjatyw, projektów, działań …).
- Zapytaj bliskie osoby z otoczenia co myślą o Tobie?
- W czym według nich jesteś dobry? Co Ci wychodzi najlepiej?
- Określ swój stan zdrowia, ograniczenia, przeciwwskazania do wykonywania niektórych zajęć zawodowych.
- Zastanów się nad swoimi wartościami?
- Jakie potrzeby powinna wypełniać praca?
- Co jest dla ciebie w pracy najważniejsze?
Każdy z nas posiada pewne cechy, umiejętności, predyspozycje (uzdolnienia), które ułatwiają nam osiągnięcie sukcesu. To są nasze ZASOBY, które warto dostrzec zawczasu, rozwijać i mądrze nimi zarządzać.
Możesz z tym zadaniem zgłosić się do doradcy zawodowego, psychologa, aby pomógł Ci rozpoznać Twoje mocne i słabsze strony. Posiada on bogaty wachlarz narzędzi i metod, aby ułatwić Ci tę drogę.
- Krok drugi. Wybierz rodzaj CV pasujący do Ciebie i do charakteru stanowiska pracy.
Jak cel ma życiorys?
- Głównym celem przygotowania CV i listu motywacyjnego jest przekonanie pracodawcy, że to właśnie Ty jesteś idealnym kandydatem na dane stanowisko pracy.
- To podstawowe dokumenty aplikacyjne, którymi posługują się osoby poszukujące zatrudnienia.
- Służą do kreowania pozytywnego wizerunku zawodowego.
- Mają w jak najlepszy sposób pokazać twoją wyjątkowość i wyeksponować mocne strony.
Jaką forma powinno mieć CV?
- Nie istnieje uniwersalny jeden formularz CV.
- Każde CV powinno być indywidualne.
- Powinno być napisane pod konkretną ofertę pracy.
- Powinno być zrozumiałe dla odbiorcy, estetyczne, poprawnie napisane.
- Preferowana długość – dwie strony A4,
- Powinno zawierać oświadczenie (klauzulę) o zgodzie na przetwarzanie Twoich danych osobowych.
- Wysyłamy CV tylko w formie PDF.
- Pisz krótko, zwięźle i na temat. Nie twórz „elaboratów”.
Jakie są rodzaje CV?
- Życiorys chronologiczny – podane w nim fakty/informacje ułożone są w porządku chronologicznym, czyli od najbardziej aktualnych do najdalszych. To najbardziej popularne CV.
Polecane dla osób z bogatym doświadczeniem zawodowym, posiadającej ciągłość kariery, w jednym kierunku. Nie polecane dla tzw. „jumpera”, czyli skoczka, czyli osoby często zmieniającej pracę.
- Życiorys funkcjonalny - informacje są wymieniane w oddzielonych, wyróżnionych nagłówkami blokach tematycznych: dane personalne, wykształcenie, przebieg pracy zawodowej, doświadczenie zawodowe, preferencje osobiste, zainteresowania. Polecany dla osób młodych, bez doświadczenia zawodowego, w trakcie zmiany, kiedy chcesz wykonywać pracę nie zgodną z wykształceniem.
- Życiorys kreatywny (alternatywny, nowoczesny) – ponadczasowa forma, coraz bardziej popularna. Przyjmuje formę prezentacji, filmu video, plakatu, bądź innej kreatywnej formy. Wykorzystywany przez tzw. „wolne zawody”, artystów, osoby, które już na samym początku mogą się efektywnie zaprezentować.
Krok 3. Zbierz informacje o firmie
- Dowiedź się jak najwięcej o swoim potencjalnym pracodawcy. Skorzystaj z dostępnych źródeł informacji: Internet, publikacje w mediach, broszury reklamowe, kontakty nieformalne, znajomi, obecni/byli pracownicy firmy. Zwróć uwagę:
- Czym zajmuje się firma?
- Jakie dokumenty rekrutacyjne należy dostarczyć do firmy?
- Dlaczego chcę pracować właśnie w tej firmie?
- Jaka będzie wyglądać praca na wybranym stanowisku pracy ?
- Jakie wymagania stawia pracodawca ?
Krok 4. Załóż dziennik/katalog CV
Stwórz sobie dziennik, katalog, spis działań związanych z poszukiwaniem pracy, katalog wysłanych CV. To pomoże Ci w uporządkowaniu informacji, kiedy, gdzie i na jakie stanowisko wysłałeś CV. To swoista ściąga dla Ciebie, która nie pozwoli Cię zaskoczyć – jak zadzwoni telefon w sprawie rozmowy o pracę? W łatwy i szybki sposób odnajdziesz informacje.
Data |
Nazwa fimy |
Stanowisko |
Dodatkowe informacje |
źródło:
- Kulczycka „Jak napisać CV i list motywacyjny”,
- Poradnik „Jak napisać CV i list motywacyjny”, Urząd Pracy Powiatu Krakowskiego,
- Eggert „Doskonałe CV”,
- J. Middleton „Zwycięskie CV”