Z badania LinkedIn wynika,że firmy coraz częściej doceniają "soft skills", czyli umiejętności miękkie (uniwersalne). To takie umiejętności, które możesz wykorzystać w różnych zawodach, na różnych stanowiskach.
Z Raportu "Future of skills Employment in 2030" oraz raportu Instytut for the Future wykonanego dla Instytutu Badawczego Uniwersytetu Phoenix wynika, że umiejętnościami przyszłości będą:
umiejętności interpersonalne ( zaliczane do społecznych, np. aktywne słuchanie, asertywność, wywieranie wpływu, negocjowanie);
????umiejętności społeczne (np.: umiejętność komunikacji, umiejętność autoprezentacji, umiejętność budowania pozytywnych relacji, umiejętność budowania atmosfery zaufania, umiejętność zarządzania czasem, umiejętność planowania, umiejętność wytyczania sobie celów, umiejętność rozwiązywania konfliktów, umiejętność współpracy i pracy zespołowej, umiejętność podejmowania decyzji,umiejętność analizy);
umiejętności systemowe (to kompetencje przywódcze, np.:myślenie wielokierunkowe, spojrzenie na zagadnienie/zadanie/problem z różnych stron, otwarty umysł, obserwacja, wnikliwa analiza, tworzenie rozwiązań, procedur, wdrażanie działań);
umiejętności poznawcze( np.; spostrzegawczość, gotowość do podejmowania działania, myślenie logiczne, koncentracja, dobra pamięć, zdobywanie wiedzy, chęć poszerzania horyzontów,);
kreatywność /pomysłowość,
????znajomość języków obcych,
umiejętność korzystania z nowych mediów (tworzenie i przygotowywanie informacji wizualnych, korzystanie z nowych technik i narzędzi);
umiejętność przystosowania się do sytuacji "tu i teraz",
Warunkiem dobrej pracy będzie ciągły rozwój, podejmowanie działań, idea "nauki przez całe życie", czyli Lifelong learning oraz doskonalenie się w różnych obszarach.
(inspiracja: http://umiejetnosci2030.pl)
ABC Kariery
Kompetencje przyszłości
02.10.2020